• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
3WAPM

3WAPM

Automatische Proces Monitoring

  • Features
  • Onze aanpak
  • Branchecases
  • Expert blogs

Customer Effort Score (CES)

Category iconKennis

De Customer Effort Score (CES) geeft aan hoeveel jouw klanten zich moeten inspannen om iets voor elkaar te krijgen. Hoe hoger de score, hoe minder moeite jouw klant heeft ervaren. Met de CES wordt het klantgemak inzichtelijk. In deze blog gaan we verder in op het klantgemak en de CES.

CES en Klantgemak

Het klantgemak beïnvloedt sterk de tevredenheid van je klant. Klantgemak is de hoeveel tijd en moeite die ze moeten investeren om iets te regelen. Gaat dit gemakkelijk, dan is je klant positiever. Zijn er ook voordelen te behalen dan heeft dit ook invloed. Bijvoorbeeld, bij het melden van een reparatie zal de klant positiever zijn ingeval er direct een afspraak gemaakt kan worden.

Hebben je klanten het gevoel dat zij er vooral zelf veel tijd en energie in moeten stoppen, dan is de kans groot dat zij de volgende keer bij een concurrent gaan proberen. Bij een lagere inspanning voor je klanten verhoog je dus de klantloyaliteit.

Klantgemak als KPI

Klantgemak, zoals bijvoorbeeld bij het contact leggen door jouw klanten met je organisatie, is de afgelopen jaren een belangrijke kritische prestatie indicator (KPI) geworden. Je klanten willen dat hun verzoek of vraag makkelijk en snel afgehandeld wordt. Was het voor je klant gemakkelijk of juist moeilijk om met je bedrijf in contact te komen? Hoe verliep dit vanuit het klantperspectief?

Door na de CES-vraag een vervolgvraag te stellen krijg je inzicht waarom je klant aangeeft veel of weinig moeite te hebben ervaren. Met de antwoorden op deze vervolgvraag kan je vervolgens aan de slag om het proces te verbeteren.

Hoe wordt de CES gemeten

Een CES-vraag kan op verschillende manieren gesteld worden. Gebruikelijk is: “Hoeveel moeite kostte het u om” gevolgd door de dienst. Enkele voorbeelden:

Hoeveel moeite kostte het u om…

  • … de reparatie uitgevoerd te krijgen?
  • … in contact te komen met de klantenservice?
  • … het product te bestellen?

De hoeveelheid moeite om een bepaalde dienst of service gedaan te krijgen wordt uitgedrukt in een cijfer. De respondenten beantwoorden de CES-vraag vaak op een schaal van vijf punten waarbij één staat voor zeer weinig moeite en vijf voor zeer veel moeite:

1 = zeer weinig moeite
2 = weinig moeite
3 = neutraal
4 = veel moeite
5 = zeer veel moeite

De CES-vraag kan ook op een andere manier gesteld worden, bijvoorbeeld: ‘[naam bedrijf] heeft de reparatie snel uitgevoerd’, waarbij de respondenten antwoord geven op basis van een zeven-punts-schaal (helemaal oneens tot en met helemaal eens).

Hoe wordt de CES berekend?

De CES wordt meestal berekent door het verschil te bepalen tussen het percentage (zeer) weinig moeite en het percentage (zeer) veel moeite). De formule is dan:

Het resultaat is een getal/score, dus geen percentage. De score ligt tussen de -100 en +100. Hoe hoger de score, hoe minder moeite je klanten hebben moeten doen om een bepaalde dienst of service gedaan te krijgen.

Een alternatieve formule om de CES te berekenen is het percentage (zeer) weinig moeite. De formule is dan:

Het resultaat is het percentage positieve respondenten. De score ligt tussen de 0 en 100%. Hoe hoger de score, hoe minder moeite je klanten hebben moeten doen om een bepaalde dienst of service gedaan te krijgen.

Customer Effort Score rekenmodule

In ons dashboard berekenen wij automatisch de CES. Zowel in de widgets als in onze rapportages heb je direct inzicht hoe je scoort bij jouw klanten.

Via onze online rekenmodule kan je gemakkelijk de CES berekenen.

1 maart 2021 door mvanbeek

Primaire Sidebar

Andere onderwerpen

  • Blogs 'De kracht van data'
  • Documentatie
  • Kennis
  • Rekenmodules
  • Tips
  • Wet- en regelgeving

Lees meer

  • De kracht van data: Het belang van data verzamelen bij woningonderhoud
  • De kracht van data: Het nut van een digitaal klantenpanel
  • De kracht van data: Het verbeteren van primaire processen
  • De kracht van data: De AVG en het verzamelen van data
  • De kracht van data: Verken data-visualisatie met Power BI
Gratis demo

Footer

3WAPM

Wij zijn een energiek bedrijf gespecialiseerd in het meten en monitoren van processen.

Bel direct:   085-2502505

WhatsApp: 085-2502505

E-mail ons: info@3wapm.nl

KvK-nummer: 75263459

Sitemap

  • Features
  • Onze aanpak
  • Branchecases
  • Expert blogs
  • Gratis account
  • Hulp op afstand

Plan een demo

Bent u benieuwd naar 3WAPM. Plan vrijblijvend een online demo in.

Wij vertellen u graag over ons producten en dienstverlening.

Plan een demo

Copyright © 2025 3WAPM · Bedrijfsinformatie · Colofon · Privacy · Algemene Voorwaarden

  • LinkedIn