• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
3WAPM

3WAPM

Automatische Proces Monitoring

  • Features
  • Onze aanpak
  • Branchecases
  • Expert blogs

Net Promoter Score (NPS)

Category iconKennis

De Net Promoter Score (NPS) is een methode die meet in welke mate een bedrijf wordt aanbevolen. Met één enkele vraag wordt de loyaliteit van de klanten gemeten. De NPS score is ontworpen door (en een geregistreerde methode van) de bedrijven Fred Reichheld, Bain & Company en Satmetrix Systems. Het doel was om een eenduidige index te bepalen waarmee organisaties zichzelf kunnen benchmarken, over de tijd of tussen verschillende afdelingen, organisaties of sectoren.

Hoe wordt de NPS gemeten?

De NPS kan worden berekend door de klant één vraag voor te leggen: Hoe waarschijnlijk is het dat u ons zult aanbevelen aan een vriend of collega? Om antwoord te geven kan de respondent een score van 0 t/m 10 invullen, waarbij een 10 staat voor zeer waarschijnlijk en een 0 voor zeer onwaarschijnlijk.

Hoe wordt de NPS berekend?

Er zijn twee gangbare berekenwijzen van de NPS: de originele berekenwijze en een Europese systematiek.

Bij de originele berekenwijze worden de scores verdeeld in drie groepen:

  • Promotors: de respondenten die een score 9 of 10 hebben gegeven;
  • Passief tevreden: de respondenten die een score 7 of 8 hebben gegeven;
  • Criticasters: de respondenten die een score 0 t/m 6 hebben gegeven.

Ook bij de Europese berekenwijze worden de scores verdeeld in drie groepen. Echter de indeling per groep is minder ‘streng’ dan bij de originele berekenwijze:

  • Promotors: de respondenten die een score 8, 9 of 10 hebben gegeven;
  • Passief tevreden: de respondenten die een score 6 of 7 hebben gegeven;
  • Criticasters: de respondenten die een score 0 t/m 5 hebben gegeven.

De NPS wordt vervolgens als volgt berekend:

NPS = % promotors – % criticasters

De score kan variëren tussen de -100 en de +100. Een NPS (de originele berekenwijze) die boven de nul uitkomt wordt als goed gezien, een score boven de 50 als excellent. Of deze score als goed kan worden beschouwd verschilt per sector en de mate van binding die de organisatie heeft met haar klanten. Het is daarom van belang de NPS af te zetten tegen de scores in de sector. Wij vinden het daarnaast belangrijk om de NPS te onderbouwen met enkele inhoudelijke vragen.

Net Promoter Score rekenmodule

In ons dashboard berekenen wij automatisch de NPS. Zowel in de widgets als in onze rapportages heb je direct inzicht hoe je scoort bij je klanten.

Via onze online rekenmodule kunt u gemakkelijk de NPS berekenen.

1 april 2021 door mvanbeek

Primaire Sidebar

Andere onderwerpen

  • Blogs 'De kracht van data'
  • Documentatie
  • Kennis
  • Rekenmodules
  • Tips
  • Wet- en regelgeving

Lees meer

  • De kracht van data: Het belang van data verzamelen bij woningonderhoud
  • De kracht van data: Het nut van een digitaal klantenpanel
  • De kracht van data: Het verbeteren van primaire processen
  • De kracht van data: De AVG en het verzamelen van data
  • De kracht van data: Verken data-visualisatie met Power BI
Gratis demo

Footer

3WAPM

Wij zijn een energiek bedrijf gespecialiseerd in het meten en monitoren van processen.

Bel direct:   085-2502505

WhatsApp: 085-2502505

E-mail ons: info@3wapm.nl

KvK-nummer: 75263459

Sitemap

  • Features
  • Onze aanpak
  • Branchecases
  • Expert blogs
  • Gratis account
  • Hulp op afstand

Plan een demo

Bent u benieuwd naar 3WAPM. Plan vrijblijvend een online demo in.

Wij vertellen u graag over ons producten en dienstverlening.

Plan een demo

Copyright © 2025 3WAPM · Bedrijfsinformatie · Colofon · Privacy · Algemene Voorwaarden

  • LinkedIn